“Jess, päevad!” ütleb naine elevusega telereklaamis, teeb sõnade kinnituseks hüppe üles ja löögi õhku ning maandub pepunõksuga peegli ette püksikuid valima. Kas litritega või hoopis punased? Ei kumbagi. Päevade ajal eelistab ta kanda ainult lumivalgeid riideid ja naeratust näol. Just kuupuhastuse ajal võidab ta mängleva kergusega maratone ja sooritab langevarjuhüppeid. Seda kõike ilma ühegi punase plekita, sest teadagi – see side juba ei leki ja üldsegi on menstruaalveri mingi sinist tooni smurfivedelik. Oskad samastuda?
Mina ka mitte.
Läks aastaid ja pisaraid, valuvaigistikokteile ja kuumaveekotte alakõhul enne kui õppisin seda verist aega naiseksolemisest pisut rohkem hindama. Isegi ootama. Ei, mitte nii nagu oodatakse jõuluvana ja kallimat või armastatakse šokolaadi. Menstruatsiooni algus oleks endiselt see õudusstseen“Carriest” (1976), kui sellega ei saabuks sõnumit, et mu hormonaalsüsteem on korras, mu keha töötab nii nagu peab ja ehk on mul tänu sellele võimalik anda kunagi kellelegi elu. Kui tsükkel hilineb – kui ebaviisakas temast, muutun ma tema puudumise pärast murelikumaks ja igatsen seda stabiilsust, mis ta oma saabumisega toob. Mõista paremini kuidas mu keha talitleb ning miks ta teinekord hormoonilainest oksendada tahab, oli minu jaoks üks viis seda päevadega kaasnevat ebamugavust pisutki ratsionaliseerida.
R a t s i o n a l i s e e r i d a, mitte romantiseerida. St ei mingeid high five‘e, lillelõhna ja linnarpriimäelikult valgeid riideid päevade algusele.
“Aga see pole veel kõik” tahab üks hääl teleturust siia vahele kommenteerida.
Ja ma luban tal seda teha. Sest praktilisemast poolest muutus naiseksolemine minu jaoks ökonoomsemaks (!), tervislikumaks (!!) ja keskkonnasõbralikumaks (!!!) alles siis, kui vahetasin ühekordsed tampoonid ja sidemed korduvkasutatava meditsiinilisest silikoonist valmistatud kuutassi vastu. Kui sa pole sellest kunagi kuulnud, ole julge häbitundeta küsima:
“Kuutass – mis kurat see on?!”
Teen oma parima, et vastata.
Kuutass, veretops või menstruatsioonianum – nimeta, kuidas tahad, on silikoonist/meditsiinilisest plastist valmistatud pehme karikakujuline anum, mis nagu tampoongi kogub verd juba keha sees. Kuid erinevalt viimasest on tass korduvkasutatav, mahutab poole rohkem vedelikku, vajab tühjendamist max 2x päevas ning selle kasutamisel puudub risk kuivuseks, ärrituseks või TSS-i tagajärjel jalast ilma jäämiseks.
“Miks ma sellest varem kuulnud pole?”
Raske öelda. Massitarbimise kasumiloogika ei pea otstarbekaks reklaamida mõnd ülivajalikku ent pika kasutusajaga toodet, kui selle asemel saab müüa midagi ülivajalikku ja ühekordset. Viisaka hooldusega võib üks tass vastu pidada kuni 10 aastat. Kui arvestada, et ühel naisel kulub eluea jooksul umbes 5000-14 000 tk tampoone ja sidemeid ning nende maksumus talle kokku on umbes 1600 €, siis on topsi kasutamine raha ja keskkonna säästmise ning jäätmetekke vähendamise (sh ka pakendikraam) mõttes üks tänuväärsemaid valikuid, mida naisena teha.
(Roheliseks alternatiiviks hügieenisidemetele ja pesukaitsmetele on ka nende vanakooli variant – tekstiilist korduvkasutatavad sidemed – ning spetsiaalsed imamisvõimega Thinx-aluspüksid)
Eri brändide kuutassid (MoonCup, DivaCup, Natu, OrganiCup, FemmeCup jne) on Eesti turul kättesaadavad olnud juba mõned aastad ning ka leiutis ise pole enam teab mis uus. Patent anumale saadi 30ndatel ja kui külastada Menstruatsioonimuuseumi veebilehte (fun fact: muuseum asutati 90ndatel ühe 51-aastase vanapoisi Harry Finley poolt tema enda maja keldrisse, don’t judge), on tassiga kogemusi ka kadunud põlvkonna pahapoisil Hemingwayl endal. Väidetavalt kasutanud kirjanik kord lennukipardal kuutopsi, et sellest džinni rüübata…
“Kuidas seda Hemingwayst paremini kasutada ja hooldada?”
Nagu iga intiimhügieeni vahendi puhul – alusta käte pesemisest. Seejärel voldi kokku ja sisesta. Eemaldamiseks lõhu sõrmedega vaakum ja tõmba välja. Täpsemat manuaali loe palun eestikeelsena siit, vaata seda koomiksit või lase end haarata Youtube’i videokeerisesse, kus erinevaid kasutajad oma õpetusi ja elumuutvaid kogemusi jagavad.
Ja kui need sind ei veena, siis ei jää siin muud üle, kui anda eetriaeg taas ühele femcare reklaamile.
Palun, rõõm esitleda – Tampooni ja Kuutassi räpilahing:
No strings attached.