India rõivaleibel No Nasties valmistab 100% orgaanilisi õiglase kaubanduse disainerrõivaid.
Brändi eellugu sai alguse 2010. aastal, mil edukas tarkvarainsener Apruva Kothari otsustas peale leheartikli lugemist koristada kokku oma New Yorki kontorilaud, võtta endaga ühes moeloojast abikaasa ning siirduda tagasi Indiasse, et leida endale kodumaal uus ja senise elu keeruliseim väljakutse: puuvillakasvatajate enesetapulaine peatamine aka t-särkide müümine. Sest kuigi probleemi lahendamiseks vajalikud abinõud – orgaaniline põllumajandus ja õiglane kaubandus olid rohujuuretsasandil Indias olemas ammu enne teda, ei mõjutanud selle toodang kohalikku disainiteadlikku lõpptarbijat selle heaks rahakotiga hääletama.
Moetööstuses oli tühimik. Koos äripartneri, reisifotograafi ja frisbee-tiimikaaslase Diti Kotechaga käivitati Mumbais 2011. aastal ühisest missiooni- ja vastutustundest t-särgibränd No Nasties – unikaalne sotsiaalne ettevõte, mis paneb võrdselt rõhku nii puuvillakasvatajate õiglasele tasule, orgaanilisele põllumajandusele kui ka disaininõudlikule maitsele. Ja kuigi tänaseks on brändi tootevalik t-särkidelt laienenud, ollakse alguasaegade põhiideele – pakkuda keskkonnasõbralikke rõivaid stiili arvelt mööndusi tegemata, jätkuvalt truu.
Brändi eduloo retsept on lihtne. Selleks läheb vaja ühte osa orgaanilisust, teist osa õiglase kaubanduse põhimõtete järgimist ning kolmandaks suurepärast disaini.
Sõnaga “orgaaniline” ütleb No Nasties kindla ei pestitsiididele ja GMO-le puuvillakasvatuses, kantserogeensetele riide- ja trükivärvidele, plastikpakenditele, intressikõrgetele laenudele ja India põllumeeste ülikõrgele enesetapunäitajale – 15 aasta jooksul 250 000 inimelu.
“Õiglane kaubandus” tähendab ei hindade ekspluateerimisele, diskrimineerimisele, laps– ja sunnitöö kasutamisele ning meeste ja naiste palgaerinevusele. Põllumeestele makstakse lisaks väärilisele tasule ka lisapreemiaid kogukonna arendamise eest.
“Disainer” märgib, et iga t-särgi kujundab disainerite kogukond, kes teeb omakorda koostööd iseseisvate kunstnikega, andes neile tehtud töö eest krediiti ja tunnustust. Rõivaste disain ei juhindu konkreetsest teemast, ent ei ole kunagi moraliseeriv, taotluslikult lahe ega wannabelik.
No Nasties tuludest toetatakse veel mitmeid sotsiaalseid ja keskkonnateemalisi projekte. Ühes teiste eetiliste rõivabrändide ja tarbijaliikumistega tagatakse vähemprivilegeeritud India noortele haridus ja eneseteostusvõimalused ning edendatakse õiglase ja jätkusuutliku moerevolutsiooni läbiviimist.
Lühidalt – ei vastikustele, no nasties!
Ja lõppu nende oma sõnadega:
we do good:
organic. for the planet.
fair trade. for the farmers.
awesomeness. for you.
yes, we are a clothing company.
but there’s more to it.
Miks No Nasties on nii awesome, loe veel lisaks nende kodulehelt.